Rabu, 15 Mac 2017

ANAK MELAYU DILANTIK PROFESOR DI U.S


Bukan mudah bagi warga asing untuk membina kerjaya di Amerika Syarikat terutama dalam bidang pendidikan, apatah lagi diberi kepercayaan memegang jawatan sebagai profesor penuh di universiti tempatan negara itu, sejak 2011 hingga sekarang.

Namun, anak Malaysia yang berasal dari Endau, Johor ini, Prof Dr Faridah Awang, 51, membuktikan tiada yang mustahil untuk dicapai sekiranya mempunyai keazaman kuat dalam mengejar apa yang diimpikan.

Dengan pengalaman selama 29 tahun dalam bidang pendidikan dan 22 tahun merantau di negara orang, Faridah boleh berbangga apabila beliau mungkin menjadi satu-satunya wanita Islam asing yang pernah diberi tanggungjawab sebagai profesor penuh dalam bidang Teknologi dan Komunikasi Korporat, Fakulti Pentadbiran, Pemasaran dan Perniagaan Antarabangsa di Universiti Eastern Kentucky, Amerika Syarikat.

Semangat kental ibu tunggal ini yang baru mendapat kerakyatan Amerika Syarikat, Julai tahun lalu terserlah apabila beliau pernah meraih anugerah tertinggi dan berprestij di negara itu menerusi kajian tesis bagi melengkapkan pengajian ijazah sarjana dan doktor falsafah di Southern Illinois University, Carbondale, Amerika Syarikat.

Keunikan pada nama

“Semuanya bermula dengan cita-cita saya sejak kecil lagi iaitu untuk mencipta kelainan diri bagi membezakan dengan orang lain. Ini kerana nenek yang membesarkan saya pernah mengatakan bahawa nama Faridah yang diberikan itu mempunyai keunikan tersendiri.

“Jadi untuk menyerlahkan keunikan berkenaan saya perlu melakukan sesuatu yang berbeza daripada orang lain iaitu dengan menonjol dalam bidang pelajaran,” katanya kepada BH, ketika kunjungan singkat ke tanah air.

Mengimbau pendidikan awalnya, Faridah berkata, walaupun cemerlang dalam Sijil Rendah Pelajaran (SRP), beliau memilih melanjutkan pengajian ke sekolah vokasional dalam bidang perdagangan dan seterusnya ke Institut Teknologi Mara (ITM) dalam bidang sains kesetiausahaan.

Atas kecemerlangan juga beliau ditawarkan menjadi tenaga pengajar di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Manjung, Perak sebelum mendapat tajaan melanjutkan pengajian ke Amerika Syarikat pada 1994.

Namun, beliau tidak melalui jalan yang mudah untuk menggenggam ijazah yang diidamkan apabila terpaksa berhadapan dengan pelbagai dugaan dan ujian termasuk diminta pulang ke tanah air berikutan masalah kegawatan ekonomi yang melanda sekitar 1999 hingga 2000.

Pernah sehari tidak makan

“Saya cuma tinggal satu semester lagi untuk menamatkan pengajian di peringkat sarjana sebelum kerajaan memutuskan untuk memanggil pulang semua pelajar yang belajar di luar negara.
“Tetapi saya bertegas untuk tidak pulang hingga biasiswa dan gaji saya dihentikan. Saya hilang sumber kewangan bagi meneruskan pengajian dan kehidupan bersama anak tunggal saya, Hafiz yang ketika itu berusia sembilan tahun,” katanya mengimbas kenangan masa lalunya.

Biarpun perit sehingga ada kalanya kedua beranak itu tidak makan seharian kerana tidak mempunyai wang, Faridah mampu membuktikan semua itu tidak mengubah impian asalnya berada di negara Uncle Sam itu.

Beliau semakin bersemangat apabila dimaklumkan pensyarah mengenai kejayaannya memperoleh markah penuh 100 peratus dalam salah satu subjek penting bagi peperiksaan akhir sekali gus mencatat sejarah tersendiri bagi dirinya.

“Saya masih ingat pensyarah saya memaklumkan sepanjang 30 tahun beliau mengajar itu adalah kali pertama pelajarnya mendapat markah cemerlang berkenaan. Ini menjadi dorongan kuat untuk saya meneruskan pengajian.

“Atas bantuan profesor berkenaan juga selepas menyedari masalah kami dua beranak, saya mendapat kerja sebagai tukang cuci di universiti tempat saya belajar bagi menampung pengajian termasuk menyambungnya ke peringkat doktor falsafah (PhD),” katanya.

Martabatkan wanita Islam

Tidak berakhir di situ, Faridah berkata, beliau sekali lagi diuji apabila ditimpa kemalangan jalan raya bersama anaknya, Hafiz menyebabkan beliau terlantar selama enam bulan.

Itu juga tidak melemahkan semangat dan cita-citanya untuk menjadi pensyarah di universiti di Amerika Syarikat sehingga berjaya berada di kedudukan sekarang.

Melihatkan latar belakang pengajiannya dalam tiga bidang berbeza, Faridah berkata, beliau sememangnya merancang sedemikian untuk menjadikan dirinya mudah bersaing dalam pasaran kerja di peringkat global.

“Malah azam utama saya sebelum memutuskan untuk menetap di Amerika Syarikat ini adalah untuk memartabatkan Islam selain memberi mesej positif mengenai agama suci ini terutama apabila memperkatakan soal wanita Islam.

(Berita Harian)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...