Isnin, 29 Mei 2017

Dakwa Pelancong Bawa Duit Palsu, "Tak Faham Bahasa Cina Jangan Buat Cerita," Netizen Tampil Terjemah Maksud Percakapan Dalam Video



Sejak semalam telah tersebar dua buah video yang menjadi viral di media sosial di mana memaparkan gelagat pelancong luar negara yang datang ke Malaysia dan ada yang menuduh mereka ini membawa masuk duit palsu ke negara kita.

Video-video berkenaan telah dimuatnaik dengan kapsyen berbunyi "ni sudah Danger,,,
Di China segalanya serba mungkin. Counterfeit bukan setakat produk2 berjenama, matawang dari serata pelusuk dunia pun depa boleh hasilkan. Boleh lingkup negara kita kalau kastam/immigeresen tak cek betul2 kemasukan pelancong2 ni."




Sehingga kini video tersebut telah dikongsi melebihi 16,000 kali oleh pengguna Facebook.

Video berkenaan pada awalnya menimbulkan kemarahan netizen yang percaya wang berkenaan adalah betul wang palsu, namun keadaan itu tidak kekal lama selepas ada netizen yang faham percakapan mereka di dalam video telah tampil menjelaskan apa yang terjadi dan maksud perkataan yang pelancong dari China itu ucapkan.

Ternyata apa yang dituduh adalah meleset, menurut netizen, mereka datang membawa wang RM50,000 seorang di mana ia adalah hasil pemberian daripada majikan mereka yang merupakan seorang jutawan Multi Level Marketing (MLM) di China dan datang ke Malaysia untuk membeli emas atas tujuan pelaburan. (mungkin bonus jualan mereka)

Jom tengok apa kata netizen.








Apapun, ini adalah penjelasan daripada netizen yang apa yang pelancong di dalam video berkenaan tuturkan. - Siakapkeli.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...