Selasa, 10 Oktober 2017

LAPORAN BANK DUNIA TERKINI ADALAH BERITA BAIK UNTUK BN – BUKAN BERITA BURUK

Saya merujuk kepada artikel yang bertajuk “Laporan Berita Bank Dunia terbaru yang buruk untuk BN” di mana ditulis oleh pembaca “The Malaysian Insight” iaitu Athena Athena.

Walaupun saya menghormati keputusan The Malaysian Insight untuk membolehkan pembacanya menyuarakan pendapat mereka tetapi saya percaya penelitian yang lebih baik dan pengawasan harus diambil untuk mengelakkan propaganda bermotifkan politik yang jelas daripada diterbitkan.

Dari ayat pertama, artikel itu sudah salah. Pautan kepada artikel laporan Bank Dunia yang diberikan dalam ayat tersebut jelas menyatakan tidak ada yang negatif tentang Malaysia.

Sebenarnya, nama Malaysia hanya disebut sekali sahaja dalam pautan tersebut iaitu:



“Thailand dan Malaysia dijangka berkembang pesat daripada yang dijangkakan, berikutan eksport yang lebih kukuh, termasuk pelancongan dan peningkatan pelaburan di kedua-dua negara.”

Bagaimanakah ayat di atas dianggap sebagai “berita buruk untuk BN” adalah misteri besar.

Artikel itu kemudian menyebut bahawa Bank Dunia berkata pertumbuhan Malaysia akan perlahan hingga 5% pada tahun 2018 dan 4.8% pada tahun 2019.

Bagi negara seperti Malayisa yang dikategorikan sebagai berpendapatan menengah ke atas, pertumbuhan 4.8% dan 5% dianggap sangat baik.

Ambil contoh Singapura, Kementerian Perdagangan dan Industrinya sendiri meramalkan ekonomi mereka berkembang antara 2% hingga 4% sehingga tahun 2020 manakala Bank Pembangunan Asia meramalkan Singapura ekonomi berkembang sebanyak 2.7% untuk tahun 2018.

Hanya minggu lalu Bank Dunia mengadakan taklimat media di mana diumumkan bahawa mereka telah menaikkan ramalan pertumbuhan Malaysia buat kali kedua tahun ini.
https://www.themalaysianinsight.com/s/17140/

Pada akhir tahun lepas, Bank Dunia telah meramalkan bahawa Malaysia akan berkembang pada hanya 4.3% untuk 2017. Mereka kemudiannya menaikkan ini kepada 4.9% pada bulan Jun dan kemudian meningkatkannya kepada 5.2% minggu lepas.

Dalam taklimat media itu, ahli ekonomi terkemuka di Dunia Bank Richard Record telah banyak memuji ekonomi Malaysia dan membuat kesimpulan: “Melangkah ke hadapan, prospek kekal positif kerana ekonomi Malaysia terus mengalami pertumbuhan yang luas di pelbagai sektor. Permintaan dalam negeri dijangka kekal sebagai pertumbuhan utama, disokong oleh pertumbuhan yang kukuh dalam perbelanjaan sektor swasta. ”

Ini adalah sebab yang munasabah untuk mengharapkan Bank Dunia untuk meningkatkan unjuran KDNK Malaysia untuk 2018 dan 2019 dalam masa terdekat – memandangkan peningkatan dua kali ganda Malaysia tahun ini serta pertumbuhan kukuh yang Malaysia alami pada masa ini.

Lebih teruk lagi pengarang “Athena Athena” mengulas bahawa “tidak seperti jirannya di Asia, Malaysia masih belum memasuki sama ada G20 atau kelab KDNK trilion dolar (sasaran terbaru Barisan Nasional ialah trilion ringgit).”

Ini menunjukkan bahawa “Athena Athena” mempunyai pemahaman yang sangat cetek tentang bagaimana KDNK diunjurkan.

Semakin besar populasi sesebuah negara, semakin besar jumlah KDNK negara.

Memang benar, Indonesia, dengan penduduknya 261 juta – hampir 8 1/2 kali lebih besar daripada Malaysia – mempunyai KDNK hampir USD1 trilion.

Walaupun Thailand mempunyai penduduk yang lebih daripada dua kali ganda dari Malaysia, KDNK Thailand masih jauh dari trilion dolar lagi dan berada pada AS $ 407 bilion pada 2016 berbanding US $ 296 bilion untuk Malaysia.

Sebagai perbandingan, KDNK Singapura pada 2016 adalah US $ 297 bilion – masih jauh dari satu trilion.

Satu langkah yang lebih baik untuk membandingkan Malaysia dengan jiran kita adalah dengan menggunakan KDNK per kapita bukan hanya jumlah KDNK. Menggunakan metrik ini akan menunjukkan bahawa KDNK per kapita Malaysia masih jauh di hadapan Thailand dan Indonesia.

KDNK Malaysia dalam terma dolar AS telah terjejas oleh kadar pertukaran yang lemah tetapi mengurangkan kesan kadar pertukaran yang naik dan turun, KDNK Malaysia menggunakan istilah Parity Power Purchase (PPP) yang lebih banyak digunakan telah menunjukkan pertumbuhan yang sangat baik sejak tahun 2009.

Motif “Athena Athena” untuk “artiekl” beliau adalah sebagai propaganda yang mengelirukan juga oleh fakta yang tidak betul apabila dia menulis bahawa “Kadar pengangguran belia Malaysia telah melonjak hingga 12.1%” dan kemudian memberikan pautan ke halaman statistik Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

Sekiranya pembaca klik pada pautan yang disediakan olehnya, mereka akan melihat bahawa purata global untuk pengangguran remaja adalah 13.56% – menunjukkan bahawa Malaysia berada di bawah purata global bagi penggangguran.

Walaupun kerajaan meneruskan langkah-langkah untuk menyelesaikannya, pengangguran belia pastinya bukan masalah yang unik kepada Malaysia dan bukan isu baru – yang wujud sejak zaman Tun Mahathir lagi.

Malah, link yang sama yang diberikan olehnya akan menunjukkan bahawa purata kadar pengangguran belia untuk negara-negara OECD adalah 14%, untuk semua negara yang diklasifikasikan sebagai Pendapatan Tinggi adalah 15.2% manakala untuk keseluruhan kawasan Euro ialah 23.6%.

“Athena Athena” merupakan alat propaganda pembangkang apabila dia menyatakan bahawa “PM Najib terkenal kerana memalsukan data ekonomi dalam ucapannya” dan memberikan pautan kepada artikel yang ditulis oleh bekas Menteri Besar PKR Selangor.

Sekiranya anda mengklik pada pautan yang diberikan olehnya dan membacanya, anda akan mendapati bahawa artikel itu tidak mengatakan apa-apa mengenai PM Najib “memalsukan data” tetapi hanya analisis statistik tertentu yang Najib juga tidak memetik dalam ucapannya.

Mari kita memberi tumpuan kepada prestasi sebenar kerajaan Barisan Nasional yang diketuai oleh PM Najib.

Sejak tahun 2009, ekonomi Malaysia telah keluar dari Kemelesetan Besar Global pada tahun 2008 – yang paling teruk sejak kemelesetan tahun 1930 -an dan kejatuhan 70% dalam harga eksport komoditi utama kita dan terus berkembang sementara mengekalkan kadar pengangguran yang rendah.

Dalam 48 tahun dari tahun 1963 hingga 2011, pertumbuhan ekonomi tahunan Malaysia telah melebihi Singapura hanya 5 kali manakala Singapura mengalahkan kita sebanyak 43 kali.

Tetapi sejak tahun 2011, kita telah mengatasi Singapura selama 6 tahun berturut-turut – dan sebagai ramalan Bank Dunia akan terus mengungguli sekurang-kurangnya dua tahun akan datang pada 2018 dan 2019.

5 kali selama 48 tahun berbanding 6 daripada 6 tahun (setakat ini). Anda lakukanlah perkiraannya. Keputusan (fakta) tidak berbohong.

Ini tidak berlaku secara tidak sengaja tetapi adalah hasil daripada dasar yang betul dan transformasi ekonomi yang sukar tetapi perlu dilaksanakan dan membetulkan banyak kesilapan dasar masa lalu oleh kerajaan Mahathir.

Tanpa memberi kesan kepada kebebasan akhbar, saya mendesak “The Malaysian Insight” menjadi lebih kritikal terhadap surat-surat dari pembaca pada masa akan datang untuk menghalang portal anda yang semakin berkembang daripada digunakan sebagai platform untuk “berita palsu” atau propaganda terang-terangan mengelirukan.

Semua rakyat Malaysia harus membaca laporan Bank Dunia secara keseluruhannya untuk membuat kesimpulan mereka sendiri sama ada laporan Bank Dunia adalah berita baik atau berita buruk bagi Barisan Nasional.
Ini berita gembira dengan pujian yang hebat dari Bank Dunia untuk ekonomi kita, pembaharuan dasar dan prospek masa depan kita.

Eric See-To,
Timbalan Pengarah,
Komunikasi Struktur Barisan Nasional
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...