Selasa, 26 Disember 2017

Arab Saudi & Mesir Pun Mahu Tiru Model BR1M



Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) telah diperkenalkan pada 2012 dengan matlamat utama adalah untuk mengembangkan ekonomi tempatan selain membantu golongan berpendapatan rendah.

Disebabkan keberkesanan BRIM yang dilaksanakan itu, pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mendapat pujian daripada pada pakar ekonomi termasuk dari luar negara. 

Buktinya pada Ogos 2016, 35 pakar ekonomi United Kingdom (UK) mengakui BR1M merupakan kaedah terbaik membantu mengembangkan ekonomi.

Pakar-pakar ini bukan calang-calang orang, mereka termasuklah Andrew Watt dari Macroeconomic Policy Institute, Guy Standing (Universiti London), Josh Ryan-Collins (New Economics Foundation), Iqbal Asaria (Cass Business School), Nigel Dodd (London School of Economics), Ellen Brown (Public Banking Institute), Biagio Bossone (pengerusi Group of Lecce), Matthias Kroll (World Futures Council) dan Laurence Seidman dari University of Delaware.


Pujian itu diberikan disaat pengerusi Pakatan Harapan (PH), Dr. Mahathir Mohamad menyifatkan BR1M sebagai dedak dan kesilapan terbesar yang dilakukan oleh kerajaan. 

Mahathir bagaimanapun menukar rentak serangan dan kemudiannya memberikan bayangan akan meneruskan BR1M jika PH memerintah.

Kini BR1M yang terhasil dari idea Perdana Menteri, turut menjadi ikutan negara luar dan terbaru, dua kuasa benar benua Arab, Mesir serta Arab Saudi dilaporkan berminat dan mahu mencontohi kaedah yang dipelopori oleh Najib itu.

Ia didedahkan oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Othman Aziz, bahawa Arab Saudi mahu meniru model BR1M yang dilaksanakan Malaysia dan beliau juga difahamkan Mesir pula sedang mengkaji secara serius untuk melaksanakan bentuk bantuan ini kepada rakyatnya.

Justeru apabila dua negara Islam ini turut berminat dengan BR1M, maka dalam hal ini, tiada lagi istilah memberi dedak seperti yang dituduh oleh Mahathir dan Pakatan Harapan.

Negara-negara berkenaan bukannya bodoh sebaliknya mereka sudah mengkaji bagaimana pemberian wang tunai secara terus kepada isi rumah akan menjadi cara yang lebih baik untuk meningkatkan ekonomi lesu dan menjadi satu kaedah paling efektif.

Bukan sahaja Arab Saudi dan Mesir, malah negara jiran kita, Thailand juga telah melaksanakannya. Pada Disember tahun lepas, kerajaan Thailand mengumumkan imbuhan wang tunai kepada kumpulan sasaran di negara itu yang menyerupai BR1M di Malaysia.

Di Thailand, pemberian wang tunai yang terus dikreditkan ke bank penerima dengan seramai 8.27 juta rakyat Thailand memohon untuk skim tersebut.

Melihat kepada fakta-fakta ini, adalah jelas menunjukkan langkah yang diambil oleh Najib untuk memperkenalkan model ekonomi ini telah membawa Malaysia ke landasan yang tepat sejajar dengan matlamat menjadikan Malaysia negara maju.

Ia berbeza dengan pembangkang yang sering memburukkan langkah yang diambil oleh kerajaan tetapi mereka tidak pernah memberikan cadangan bagaimana untuk meningkatkan ekonomi. Sebagai contoh cukai barangan dan perkhidmatan (GST). 

Pembangkang sering memburukkan GST, tetapi mereka tidak pula mencadangkan cukai baru bagi menggantikan GST untuk memungut hasil bagi tujuan membangunkan ekonomi. Hakikatnya pembangkang hanya pandai bercakap, tetapi tidak pernah mencari penyelesaian.

Pengajarannya, jangan percaya kepada pembangkang kerana mereka umpama lidah bercabang. Hari ini mereka membangkang apa yang dilakukan kerajaan, esoknya mereka akan menyokong dan meniru langkah yang diambil kerajaan itu. 

Tulisan : 
Beruang Biru
BB710, Jumaat
22 Disember 2017
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...