Jumaat, 8 Disember 2017

ISU BAITULMAQDIS. ERDOGAN/TURKI HANYA PROKSI ISRAEL




Ucapan Erdogan 2 hari lalu utk putuskan hubungan diplomatik dengan Israel hanyalah RETORIK saja.

Sejak aku dedahkan pasal peng"kencing"an Erdogan dan Ikhwanul muslimin sejak Intifada (perang Israel - Hamas) dulu, ramai yg inbox marah aku. Ada juga minta aku bertaubat sebab kononnya aku fitnah Erdogan ada hubungan yg baik dengan Israel. 

Korang Ingat lagi tak masa tragedi kebakaran terbesar di Israel dulu? Turki antara negara yg awal hantar bantuan. Perbuatan Erdogan tu menggemparkan seluruh pemuja beliau.

Masa tu pemuja Erdogan dan Ikhwanul Muslimin cakap Erdogan tolong Israel padam api sebab atas dasar kemanusiaan. Paling kelakar ada juga yg cakap sebab Erdogan sebenarnya nak masuk bantu Israel sebab nak "spy" Israel dari dalam. 😂😂. 

Nampak tak depa punya gila taksub??


RETORIK
Kenapa aku cakap isu Turki nak putuskan hubungan dgn Israel kes isu mereka nak claim Baitulmaqdis sebagai Ibu Negara Israel ni hanya RETORIK semata? 

Ok aku percaya, puak2 pentaksub Erdogan tak tau pun pasal business interest antara Turki dan Israel. Hadam betul2 ok.

Turki telah berjanji untuk bagi kebenaran Israel pasang pipeline gas bawah Tanah merentasi Turki.

MOU ini melibatkan kontrak melebihi USD 50 billion, untuk Turki supply Gas Israel ke negara2 Eropah. Sebelum ini Eropah dan Turki bergantung banyak kepada Russia. Gas itu digali oleh Israel Leviathan (pelantar minyak) di mana saham terbesar projek carigali di Leviathan itu dimiliki oleh Nobel Energy (USA) dan Dellek Group (Israel). 




Dellek Group ni kalau di Malaysia kira macam Petronas la. 

Siapa yg mastermind dalam kerjasama bisnes Israel-Turki ni? Dah tentu Menteri Tenaga Turki. (refer gambar) Beliau adalah Berat Albayrak. Masih muda (38 tahun) tapi dah pegang portfolio penting dan dah jadi Menteri Penuh.

Dari cerita orang Turki, beliau antara nama yg disebut2 dipilih oleh Erdogan untuk menjadi Perdana Menteri Turki yg baru selepas  beliau bersara. Tau tak sebab apa Erdogan cukup percaya dan nak sangat Berat Albayrak ni ganti posisinya? 

Sebabnya Berat Albayrak ni, menantu Erdogan. !!!! 




So aku nak tanya korang, lepas ni kalau Israel serang Gaza lagi, agak2 Turki sanggup tak hilang bisnes berbillion dgn Israel untuk bantu Palestine serang Israel? 

Sebab tu ada istilah "Yahudi control dunia melalui PROKSI" 

-Tun Carlos

_________________________________________
**MAKSUD: Retorik = menggunakan bahasa  pujukan utk mempengaruhi pemikiran dan keyakinan org lain utk mempercayai sesuatu perkara yg diperkatakan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...