Sabtu, 27 April 2013

JAWAPAN KEPADA FITNAH RAFIZI RAMLI...







Baru-baru ini, PKR ada mempersoalkan mengenai wang sebanyak RM7 Billion yang dikatakan telah disalurkan oleh 1MDB kepada sebuah akaun rahsia di Pulau Cayman. Informasi ini dikatakan didedahkan dalam laporan 1MDB dan telah dipersoalkan oleh sebuah majalah perniagaan, The Edge dan juga seorang tokoh spinner terhebat PR, Rafizi Ramli. 
 
Katanya, “Najib Razak perlu menjawab secepat mungking mengenai isu wang yang telah dimasukkan ke dalam sebuah account rahsia itu memandangkan DS Najib mempunyai kuas apenuh ke atas 1MDB.” Menurut Rafizi lagi, 1MDB telah menerima jumlah sebanyak RM 5 billion melalui government-guaranteed bonds untuk beberapa pelaburan yang menurut beliau sebagai sangat mencurigakan. 
 
Namun pada hakikatnya, 1MDB adalah lebih kepada struktur milik Kerajaan dengan sektor swasta yang bertindak sebagai bahan pemikir. Ianya berfungsi sebagai penggerak strategik yang melihat kemungkinan meneroka idea-idea baru dan sumber-sumber pertumbuhan baru, di mana misinya adalah untuk membantu mengubah ekonomi Malaysia menjadi ekonomi yang berkembang maju. Ianya berusaha untuk memenuhi aspirasi kerajaan dengan ketangkasan sektor swasta, dan bon yang dibangkitkan adalah sebahagian daripada modal bagi inisiatif strategik. Tetapi, adalah sangat tidka bijak apabila seorang pakar strategi PKR tidak menyedari alas an di sebalik dana diletakkan di luar Malaysia. 
 
Untuk mengetahui lebih dalam isu ini, anda harus kenal apa itu Bon. 
 
Jadi, di sini tugas saya untuk menerangkan sedikit mengenai Bon sekaligus membogelkan Rafizi dalam isu ini. Bon biasanya dikeluarkan oleh pihak berkuasa , institusi kredit, syarikat-syarikat dan institusi supranasional dalam pasaran utama. Proses yang paling biasa untuk mengeluarkan bon adalah melalui underwriting. 
 
Bon biasanya dikeluarkan oleh pihak berkuasa, institusi kredit, syarikat dan supranational institution. Proses yang paling umum dalam pengeluaran bon ialah melalui proses underwriting. Apabila sebuah bond melalui proses tersebut, satu atau lebih firma keselamatan atau bank, akan membentuk sebuah sindiket dan membeli bond yang dikeluarkan daripada pengeluar dan menjual kembali kepada pelabur. 
 
Sebuah firma akan mengambil risiko tidak mampu menjual kembali bon kepada pelabur. Bond juga boleh dikeluarkan secara domestic atau antarabangsa. Sekiranya sebuah bon mahu dikeluarkan di dalam Malaysia, maka bon yang bernilai RM 7 Billion haruslah dikeluarkan dalam ringgit di mana bon tersebut hanya akan dibuka dan dikeluarkan di dalam Malaysia sahaja. Sebagai contoh, KWSP dan sebagainya. 
 
Dalam isu ini, saya tidak nampak masalahnya apabila bon dikeluarkan sebagai sebagai bon berdenominasi USA. Anda boleh melihat bahawa RM 7 bilion telah diletakkan di bawah skim ini, dengan usaha untuk memastikan bahawa 1MDB akan terus relevan dan pada masa yang sama membawa masuk pelaburan asing yang diperlukan untuk menjadikan negara ini sebagai hab Islam, sejajar dengan misi OIC. 
 
Firma dan kerajaan bukan US akan mengeluarkan bon yang denominasi di dalam mata wang US untuk menarik pelabur dan melindungi nilai mata wang. Sebenarnya terdapat risiko yang rendah dalam dollar untuk pelabur yang berorientasikan USA untuk untuk mengakses pasaran hutang antarabangsa apabila dibandingkan dengan pembelian bon denominasi bukan AS. Sebagai contoh, katakan bahawa bon 10 tahun mempunyai hasil semasa kematangan 3.83% dan harga semasa $ 850. Jika bon ini telah dipetik dari segi hasil ia akan dipetik sebagai 3.83% tetapi jika ia sedang disebut dalam dolar bon akan dipetik sebagai $ 850.
 
Sebenarnya ini menunjukkan bahawa strategi 1MDB untuk meletakkan bon di luar Malaysia harus dilihat sebagai sesuatu yang bijak dilakukan. Pada akhirnya nanti, ianya akan meningkatkan keyakinan pelabur luar apabila bon ini diletakkan di luar Malaysia. Langkah 1MDB ini seharusnya dipuji dan diberi gred TRIPLE A. Selain itu, sepatutnya tidak ada apa-apa kebimbangan mengenai kredibiliti Cayman Island bank kerana mereka memenangi saman ke atas Perancis dan Amerika yang menuduh mereka rasuah. 
 
Saya akan lebih suka mengulas dengan mendalam mengenai isu ini, tetapi sayang seribu kali sayang wahai Rafizi,. Rafizi langsung tidak mengetahui mengenai apa yang dikatakannya dan Rafizi, pastikan fakta anda diperiksa sehabis baik.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...