Jumaat, 16 Jun 2017

TINDAKAN UNDANG-UNDANG SIVIL JABATAN KEHAKIMAN U.S.: KENYATAAN SETIAUSAHA AKHBAR PERDANA MENTERI


16 Jun 2017

1. Kami maklum tentang tindakan undang-undang sivil terbaru Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat terhadap pelbagai aset. Kerajaan Malaysia akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada sebarang penyiasatan yang sah daripada syarikat-syarikat atau warga Malaysia mengikut protokol antarabangsa. Oleh itu, kami kecewa bahawa sekali lagi DOJ telah gagal untuk mendapatkan kerjasama itu daripada kerajaan Malaysia atau 1MDB, syarikat Malaysia yang terlibat.

2. Kami juga kecewa dengan penamaan perkara-perkara dan individu tertentu yang tidak perlu dan tanpa sebab yang hanya berkaitan dengan manipulasi dan gangguan politik domestik. Ini menunjukkan motivasi yang melampaui matlamat untuk merampas aset.

3. Terdapat banyak siasatan meluas oleh pihak berkuasa Malaysia ke atas 1MDB, termasuklah oleh badan-badan bebas dan dwipartisan seperti Jawatankuasa Kira-kira Awam, dan tiada jenayah yang ditemui. 1MDB masih subjek siasatan oleh Polis Diraja Malaysia. Jika terdapat bukti salah laku, Malaysia tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan.

4. Sehingga itu, dakwaan yang tidak terbukti tidak boleh diambil sebagai fakta. Dan kami maklum dengan kenyataan akhbar DoJ sendiri, yang menyatakan bahawa “Aduan pelucuthakan sivil hanyalah semata-mata dakwaan bahawa wang atau harta itu terlibat dalam atau merupakan hasil jenayah. Tuduhan ini tidak terbukti sehinggalah keputusan penghakiman mahkamah memihak kepada AS”.

5. Tajuk utama tidak memberi impak kepada proses kehakiman. Malaysia tetap teguh dalam sokongannya terhadap ketelusan dan tadbir urus yang baik. Ini termasuk memastikan tuduhan mempunyai asas yang sebenarnya, bukannya tuduhan yang dibuat oleh musuh-musuh politik. Kami yakin bahawa keadilan akan menjalankan peranannya dan Malaysia akan terus bekerjasama dengan semua agensi antarabangsa yang bersedia. Seperti yang sentiasa telah ditegaskan oleh Perdana Menteri, jika terbukti ada salah laku, undang-undang akan dikuatkuasakan tanpa pengecualian.

DATUK SERI TENGKU SARIFFUDDIN,
SETIAUSAHA AKHBAR KEPADA PERDANA MENTERI

............................……………………………………………..

U.S. DEPARTMENT OF JUSTICE CIVIL LAWSUITS:
PRIME MINISTER’S PRESS SECRETARY STATEMENT


16 June 2017

1. We note the United States Department of Justice’s (DoJ) latest civil lawsuits brought against various assets. The Malaysian government will fully cooperate with any lawful investigation of Malaysian companies or citizens in accordance with international protocols. So we are concerned that again the DoJ has failed to seek such cooperation from the Malaysian government or 1MDB, the Malaysian company concerned.

2. We are also concerned by the unnecessary and gratuitous naming of certain matters and individuals that are only relevant to domestic political manipulation and interference. This suggests a motivation that goes beyond the objective of seizing assets.

3. There have been numerous and extensive investigations by Malaysian authorities into 1MDB, including by independent and bi-partisan bodies such as the Public Accounts Committee, and no crime was found. 1MDB is still the subject of an investigation by the Royal Malaysia Police. If there is evidence of wrongdoing, Malaysia will not hesitate to take action.

4. Until then, unproven allegations should not be taken as facts. And we take note of DoJ’s own press release, which states that “A civil forfeiture complaint is merely an allegation that money or property was involved in or represents the proceeds of a crime. These allegations are not proven until a court awards judgment in favor of the U.S.”.

5. The judicial process is not served by headline seeking. Malaysia stands firm in its support of transparency and good governance. That includes ensuring that accusations have a basis in fact, rather than smears briefed by political opponents. We are confident that justice will take its course and Malaysia will continue to cooperate with all willing international agencies. As the Prime Minister has always maintained, if any wrongdoing is proven, the law will be enforced without exception.

DATUK SERI TENGKU SARIFFUDDIN,
PRESS SECRETARY TO THE PRIME MINISTER
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...