Selasa, 28 November 2017

Baru Sekarang Kisahkan Hal Proton?



Umum sedia maklum bahawa Proton Holding Berhad kini telah menjalinkan kerjasama strategik dengan syarikat automotif gergasi China, Geely Auto yang kini memiliki 49 peratus saham Proton Holding Berhad. Kerjasama ini dilihat amat perlu bagi menyelamatkan Proton Holding yang saban tahun masih gagal mencatatkan sebarang keuntungan sejak ditubuhkan pada 1983.

Sebaik sahaja kerjasama ini dimetrai, antara langkah awal yang dilakukan oleh Geely adalah memastikan corak pengurusan Proton dirombak. Malah, produk keluaran Proton juga dikaji termasuklah strategi pemasaran dalam dan luar negara yang sebelum ini masih gagal ditembusi oleh Proton walaupun mendapat sokongan penuh kerajaan satu ketika dahulu.


Kajian ini termasuklah keboleh pasaran kenderaan berkenaan termasuk berusaha untuk menembusi pasaran besar China yang diperakui dunia sebagai pasaran paling produktif dan paling besar di seluruh dunia. Untuk ini, Geely telah menjenamakan semula Proton dengan nama 'Bao Teng' dengan terus mengekalkan logo asal Proton iaitu Harimau.

Menariknya, langkah yang diambil oleh Geely ini mendapat kecaman dari mereka yang sememangnya dari asal menentang kerjasama berkenaan khususnya dari para penyokong Pakatan Harapan. Dakwa mereka, dengan penukaran nama berkenaan, ianya akan menghilangkan nama produk Proton yang kononnya menjadi kebanggaan negara.

Memang cukup menghairankan, kenapa baru sekarang mereka menyedari bahawa jenama Proton itu menjadi kebanggaan negara? Bukankah sebelum kerjasama ini dimetrai, mereka jugalah yang menghentam produk keluaran Proton dengan pelbagai dakwaan seperti tidak berkualiti, mudah rosak dan sebagainya?



Kenapa mereka langsung tidak bersuara disaat Proton sedang menuju zaman kegelapan sehingga terpaksa menanggung hutang mencecah angka berbillion Ringgit? Malah, lebih melucukan, disaat mereka menghentam kesemua kereta-kereta Proton dengan pelbagai fitnah dan andaian, mereka sendiri menggunakan kereta jenama luar seperti Honda, Toyota, Nissan dan sebagainya.

Apa yang dapat dirangkumkan adalah, mereka yang mengutuk penukaran nama Proton untuk pasaran besar China ini sebenarnya tidak memahami rentak pasaran itu sendiri. Harus diingat, Proton bukanlah satu-satunya jenama yang ditukar kepada jenama China agar ianya mudah dijual di pasaran besar berkenaan.

BMW, Mercedes Benz, Audi dan Volvo adalah beberapa jenama kereta mewah keluaran Eropah yang telah mengalami penukaran nama di pasaran berkenaan. Malah, kereta-kereta yang kita import dari Korea Selatan seperti Naza Ceria ataupun Naza Kia sebenarnya telah kita ubah dari  nama asalnya seperti Kia Carnival untuk pasaran setempat di Korea Selatan.

Walaupun terdapat pertukaran nama sekalipun, apa yang penting hasil jualan kereta Proton di pasaran China akan kembali kekantung Proton bagi membolehkan syarikat berkenaan melangsaikan semua hutang lapuk syarikat berkenaan.

Untuk menghakimi apa yang diputuskan oleh Geely dengan andaian cetek pembangkang ini adalah satu tindakan yang silap. Tidak seperti Proton, Geely Auto telah berjaya memasarkan kereta yang dikatakan hampir mustahil dijual di China iaitu Volvo. Untuk rekod, pasaran di China lebih memfokuskan kereta Mercedes Benz dan BMW daripada kereta seperti Volvo.

Namun hasil daripada perancangan bijak Geely Auto, Volvo kini antara kereta yang paling diminati di China selain daripada Mercedes Benz dan BMW.

Justeru, buat pembangkang dan penyokongnya, jika tidak memahami struktur jualan kereta asing di China, adalah dinasihatkan supaya diam ataupun belajar sedalam-dalamnya bagaimana pergerakan dan cara jualan kereta di sana dari cuba menunjukkan keprihatinan mendalam terhadap Proton walhal dahulu, produk ini langsung tidak diperdulikan. Sumber

..............................................

Isu penukaran nama Proton. Cadangan penukaran hanya untuk nama terjemahan Mandarin sahaja. Sejak 1985, Proton telah mempunyai nama Mandarin iaitu 普腾 (pu teng), yang digunapakai oleh media berbahasa Cina dan dalam iklan bertulas Cina. Apabila Proton berdaftar di China dulu, ia pula menggunakan nama 宝腾 (bao teng). CEO baru hanya mencadangkan menyeragamkan terjemahan mengikut nama pendaftaran di China yang membawa maksud yang lebih bertuah. Bukan nak tukar jenama asal Bahasa/Inggeris mengikut sebutan Mandarin.

PROTON tetap PROTON.

普 (pu) = ordinary = biasa-biasa
宝 (bao) = precious = berharga, bernilai, 
腾 (teng) = soar, rise, gallop = melambung, naik, melompat

普腾 (pu teng) = lompatan biasa-biasa
宝腾 (bao teng) = lompatan berharga, a Precious Leap!

Orang kerja CEO makan gaji, betul-betul nak selamatkan Proton, nak mengilap nama Proton bagi lebih 'ong', nak naikkan nama Malaysia. CEO ada kisah dia bekerja untuk syarikat mana, di negara mana? Orang bukan datang sini nak menawan negara kita. Jenama Proton belum 'melompat', ada je orang yang sudah melompat-lompat. - Kredit Drex Chan.


#Tabayyun 







Lagi artikel --> Geely Beli Proton? Sebelum Marah, Ini Anda Kena Tahu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...