Jumaat, 17 November 2017

 #fatiyalatiff Memalukan Diri Bercakap Tentang Harga Minyak..  




Agak kelakar bila kita lihat seorang artis tiba-tiba mahu jadi pakar ekonomi dan pakar minyak..dalam satu posting terbaru Fatiya Latiff di akaun Twitter..dia memuat naik post tentang harga minyak negara-negara OPEC yang jauh lebih murah...

Kebodohannya terselah apabila dia cuba membandingkan dengan negara Malaysia..kami yakin bukan Fatiya sorang yang berperangai macam ni..ramai lagi rakyat Malaysia yang rata-raya penyokong pakatan pembangkang yang "B" tetapi acah-acah pakar ekonomi...


Kalau tak tahu baiklah diam..kami nak menjawab soalan "B" Fatiya..dia tak tahu bahawa dalam dunia ni ada dua organisasi mengawal harga minyak iaitu  2 organisasi besar dunia iaitu New York Mercantile Exchange dan OPEC...

MALAYSIA pula tidak tersenarai dalam mana-mana organisasi pengeluar minyak kerana minyak kita tidak banyak boleh dieksport..kita juga mengimport minyak..

Adakah negara pengeluar minyak besar dunia boleh menjamin harga minyak rendah?

Jawapannya tidak juga..boleh rujuk gambar diatas..., disebelah kanan bersama gambar Twitter Fatiya Latiff

Walaupun USA pengeluar minyak terbesar tetapi negara USA mencatat kedudukan ke 36 Harga minyak terendah..

Berbanding Malaysia walaupun kita bukan pengeluar minyak tetapi kita menduduki tempat ke-19 harga minyak dunia terendah..

Negara yang paling murah menjual minyak ialah Venezuela iaitu negara yang diidam-idamkan oleh penyokong pakatan pro DAP..Venezuela bergantung kepada eksport minyak iaitu 95%..dan negara yang import minyak Venezuela yang paling banyak ialah USA...itu fakta yang selalu diguna pakai pakatan pro DAP..

Tetapi perkara yang tidak diceritakan pembangkang tentang Venezuela ialah negara tersebut diambang bankrup yang mana kadar inflasi 3 digit..

Masalah sosial, ekonomi dan jenayah meningkat ekoran keadaan ekonomi yang meruncing..

Jadi sebagai rakyat Malaysia bersyukurlah..walaupun minyak naik tetapi kerajaan masih lagi prihatin dengan memberi banyak bantuan seperti BRIM,ADAM50 dan macam-macam lagi..dan ianya tak ada di negara VENEZUELA..

----> ARTIKEL LAIN BERKAITAN PETROL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...