Isnin, 27 November 2017

Maksud Tengku Adnan "Slow Learner" 


Meriah betul Facebook hari ini, dek kerana viral video dari Malaysia Kini dengan ucapan DS Tengku Adnan berhubung slow learner di ITM atau UiTM. Ada yang membentak dalam hati dan tak kurang juga yang mengamuk sakan di Facebook dan menjelaskan bahawa mereka adalah kalangan bukan slow learner ataupun dalam istilah lain bermaksud budak lambat pick up nak belajar.

Meh kita cuba faham sikit apa sebenarnya yang Tengku Adnan ingin sampaikan.

Maksud Tengku Adnan dalam ucapan beliau ialah, anak Melayu perlu sedar bahawa peluang pendidikan kepada mereka masih lagi disediakan dan diberikan oleh kerajaan Persekutuan meskipun mereka ini mendapat keputusan yang kurang cemerlang, itu maksud kepada mereka yang slow learner.

Bukan menghina pelajar UITM sebagai slow learner sepertimana yang di putar belitkan oleh mereka yang ada kepentingan politik. Tengku Adnan sebenarnya nak menemplak sesetengah pihak yang merasakan UiTM ni kononnya tak keluarkan produk yang bagus dan baik. Slow learner tu bukan semua, kalau kau rasa kau bukan slow learner, it's fine lah. Kalau kau dah berjaya hari ni, that's should be ok. No need marah-marah dengan speech Tengku Adnan. 

Kepada pelajar² UiTM yang mengamuk sakan tu pula, cuba tengok keputusan SPM kau.

Adakah ianya membolehkan korang masuk ke Universiti atau IPTA lain selain dari UiTM? Mungkin ada yang malu untuk mengaku, tapi takpela. Yang penting kerajaan masih bagi peluang kepada kita untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih baik. Kita tak nafikan juga, ada yang mendapat results terbaik dalam SPM tapi terpaksa belajar di UiTM kerana kurang kemampuan nak tampung kos yuran yang tinggi di pusat pengajian tinggi yang lain tapi itu cerita lain pula.

Kepada netizen semua, bagi aku tak kisahlah korang belajar kat dalam negara atau ke luar negara, tapi yang penting korang berpelajaran. Itulah harapan ibu bapa kita semua pun. 

Menjadi slow learner hari ini tak semestinya akan begitu selamanya, jika diasah dengan baik kita akan menjadi hebat. Practice makes perfect. Ambil positif jelah, takyah pening². Don't worry, be happy. - Sumber : Riziqin

__________________________________________

Kenyataan dari YB Datuk Seri Tengku Adnan

Ucapan saya di salah tafsir. Saya memberi sedikit huraian sejarah mengenai bangsa kita orang melayu. Sebelum 13 Mei memang melayu amat mundur. Akibat nya pelajar melayu luar bandar khususnya begitu mundur dalam pelajaran.

Ini kerana sek luar bandar banyak kekurangan.Akibat nya ramai tidak dapat masuk U. Malah awal Tahun 70an,syarat masuk U di turunkan sekadar 2 principal dan 1 sub pun layak masuk U. Maka Kuota di laksanakan menguna Hak Keistimewaan Melayu di bawah DEB.

Namun ramai pelajar melayu peringkat SPM tercicir malah peringkat STPM.Maktab Mara di tukar menjadi ITM dan pelajar2 melayu spm yg dapat Grade 3 pun di terima masuk ITM. Bahasa Inggeris langsung sifar. Tapi apabila di beri peluang dan kemudahan2 yg cukup,cuba lihat ramai yg dapat PHD dan peringkat professional saperti ACA, ICMA, Kejuruteraan dan berpuluh lagi.

Malah ada pelajar melayu dari UITM  yg TOP OF WORLD saperti bidang ACA.Sekarang UITM sudah menjadi Mutiara Bangsa dan University MAYA dgn 13 Cawangan seluruh negara dan pelajar sekitar 170 ribu. Semua tahu setakat ini terdapat 600 ribu alumni UITM.

Tahniah kpd TS Arshad Ayub Bapak UITM.TAPI APAKAH UITM DAN KEHEBATAN PELAJAR MELAYU INI MENJADI KENYATAAN TANPA UMNO DAN BN.

Hakikat nya UMNO dan BN lah yg merealisasikan kebangkitan bangsa melayu yg dulu mundur atau 'slow' akibat kemiskinan yg tegar.BEGITU JUGA MAKTAB RENDAH SAIN  MARA yg menempa kejayaan luar biasa.

LUPAKAH kpd UMNO?.Inilah yg saya cuba huraikan secara spontan melalui ucapan 'off the cuff' yg mungkin tidak kemas penyampaian nya.Jika ada kesilapan teknikal dari segi ucapan yg tidak di sengajakan,itu adalah kelemahan yg ada pada semua manusia.

Sama sama kita tegakkan kehebatan bangsa melayu kita seterusnya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...