Rabu, 6 Disember 2017

'Skandal ARAB yg terkait dgn 1MDB digunakan utk fitnah 1MDB'


Daripada kes-kes mahkamah seluruh dunia yg kononnya berkenaan dgn dana yg dikaitkan dgn 1MDB.. semua tu sebenarnya adalah berkenaan dgn dana2 Arab... dan telah dimanipulasi oleh pihak tertentu supaya ia nmpak seolah2 duit 1MDB yg dicuri


1. Kes NONCOMPLIANCE BSI, Falcon di Singapura

BSI dan Falcon adalah 2 bank besar yg dihukum akibat pelanggaran guideline kewangan MAS oleh bankernya Yeo Jiawei. 

Daripada keputusan mahkamah, kita dpt tau yg Yeo ni bertindak sbgai consultant dan advisor kpd Al-Husseiny CEO kpd Aabar [1].

Sturzenegger, pengurus bank Falcon di singapura, yg dihukum sebab noncompliance oleh mahkamah.. hanya menurut perintah bos arabnya memindah wang, transfer keluar tanpa mematuhi guideline pihak berkuasa kewangan singapura MAS. Falcon bank sebenarnya dimiliki oleh IPIC [3] walaupun HQ di switzerland.

Di dlm pertuduhan USDOJ kita tahu yg Jho Low sebenarnya adalah pemegang amanah utk dana2 pelaburan Prince Turki, yg disebut sbgai “Saudi Associate 1”, affiliate kpd Prince Turki [2].. bukan utk 1MDB

Jadi drpd kes2 mahkamah singapura semuanya adalah kes2 salahlaku oleh pak2 arab.. dan bukan 1MDB. sebab itulah ia hanya dikatakan duit 'berkaitan 1MDB' dan bukan duit 1MDB.

2. NONCOMPLIANCE Rothchild di switzerland

Banque Privee Edmond de Rothschild pula didenda oleh pihak berkuasa kewangan Luxembourg ("CSSF") kerana NONCOMPLIANCE apabila memindahkan wang, transfer tanpa mematuhi guideline pihak berkuasa kewangan Luxembourg. Wang yg dikatakan berkaitan 1MDB itu ialah sebenarnya duit IPIC (syarikat yg berkait dgn 1MDB). 

Al-Qubaisi pengurus IPIC dikatakan juga memberi Marc Ambroisien, pengurus  Banque Privee Edmond de Rothschild sebuah kereta Aston Martin sbgai habuan utk khidmatnya [4].

Drpd kes mahkamah Luxembourg juga berkaitan dgn pak2 arab.. dan bukan 1MDB. sebab itulah ia hanya dikatakan duit 'berkaitan 1MDB' dan bukan duit 1MDB.

3. Kes KECURIAN US$3.5 bil drpd IPIC, 1MDB

Drpd mahkamah Arbritrari London pulak, IPIC dan 1MDB berbincang mengenai kecurian US$3.5 billion oleh Al-Qubaisi (MD IPIC) dan Al-Husseiny. 1MDB drpd mula mempertahankan duit yg dicuri itu adalah duit Aabar dan bukan duit 1MDB.

Kedua-dua dh ditangkap oleh pihak berkuasa Abu Dhabi [6].

4. Kes insider trading Al-Qubaisi UniCredit di Italy

Di Itali pula, Al-Qubaisi didakwa kerana insider trading di dlm kes  perolehan saham UniCredit [5]. drpd kes tu kita tau yg ia berkaitan dgn pak2 arab.. dan bukan 1MDB. sebab itulah ia hanya dikatakan duit 'berkaitan 1MDB' dan bukan duit 1MDB. - #SyedAgil

Rujuk:

[1] Yeo consultant dan advisor kpd bekas chairman of Falcon, iaitu Al-Husseiny.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-10/singapore-names-jho-low-person-of-interest-in-1mdb-linked-probe

[2] DOJ Prince Turki sebagai “Saudi Associate 1” and “Saudi Associate 2”, affiliate of Jho Low.. bukan 1MDB
 https://m.malaysiakini.com/news/385785

[3] Falcon bank dimiliki oleh IPIC
 https://www.swissinfo.ch/eng/singapore-switzerland_swiss-falcon-bank-manager-charged-amid-1mdb-probe/42811IPIC

[4] Banque Privee Edmond de Rothschild, IPIC, Aston Martin
 https://www.finews.asia/finance/24893-edmond-de-rothschild-1mdb-marc-ambroisien-khadem-al-qubaisi-abu-dhabi-aston-martin-bernard-coucke

[5] Al-Qubaisi didakwa dlm kes insider trading pembelian saham UniCredit
 https://international-adviser.com/abu-dhabi-banker-probed-italy-1mdb-scandal/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...