Jumaat, 17 Februari 2012

Kelebihan Solat Jumaat

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia,

Sempena hari jumaat yang mulia ini, saya nahu kongsikan sedikit sebanyak tentang ' Kelebihan Solat Jumaat ' , Dimana WAJIB untuk ditunaikan bagi kaum adam yang cukup syarat. Sila baca dibawah ini :

Solat Jumaat dua rakaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu semulia hari yang perlu diambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran ALLAH daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.

Selain itu, hari Jumaat juga merupakan satu hari yang cukup mustajab dan istimewa untuk kita semua berdoa meminta pertolongan, nur dan hidayah daripada Yang Maha Esa.

Rasulullah bersabda: "Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. Sesiapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur."

Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan di dalam buku kehadiran malaikat.

SELAMAT BERAMAL :)

SUMBER DARI SAHABAT FB : Mohd Radzi Bin Rashid
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...