Jumaat, 17 Ogos 2012

Dewan Ulama Pas: Hubungan Pas-DAP Kafir Muahad




DALAM konteks Malaysia, ahli-ahli DAP merupakan rakyat Malaysia yang menjunjung Perlembagaan Negara yang menetapkan antaranya Islam sebagai agama Persekutuan.

DAP juga tidak menentang Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Agama bagi Malaysia dengan memberontak secara bersenjata.

Oleh itu, DAP merupakan warga negara Malaysia yang taat.

Melabelkan DAP sebagai kafir harbi iaitu istilah bagi bukan Islam di luar negara umat Islam, yang menentang secara bersenjata negara yang diperintah oleh umat Islam, adalah salah dan sangat tidak tepat serta menzalimi hak kerakyatan mereka.

Dalam konteks hubungan antara Pas yang menetapkan dasarnya al-Quran dan sunah dengan DAP yang mengikat janji sepakat atas nama Pakatan Rakyat, maka ahli-ahli DAP yang bukan Islam boleh dikategorikan sebagai kafir mu'ahid iaitu istilah bagi bukan Islam yang berikat janji dengan orang Islam.

Malah ikatan janji antara Pas dan DAP ialah untuk menentang sebarang bentuk penyelewengan pengurusan negara, menentang kezaliman polisi-polisi pemerintahan negara, mempertahankan Perlembagaan Malaysia yang menetapkan Islam sebagai agama Persekutuan.

Oleh itu, menyokong calon-calon pilihan raya DAP di kalangan bukan Islam yang bersepakat mengikat janji dengan Pas dalam PRU13 nanti adalah tidak haram, malah ia bertepatan dengan prinsip siyasah syar’iyyah yang bermatlamat menolak dan menentang sebarang kezaliman dan penyalahgunaan kuasa dan menegakkan kebenaran.

Pakatan Rakyat telah bersepakat dan berjanji setia untuk mempertahankan Perlembagaan Malaysia khususnya dalam empat perkara, antaranya Islam sebagai agama Persekutuan, Kedaulatan Raja-raja Melayu, hak Istimewa Melayu dan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara.

Oleh itu, pakatan antara Pas, DAP dan PKR ini menepati dan selaras dengan tuntutan Islam yang menganjurkan sebarang kerjasama atas dasar kebajikan dan taqwa.

* Dr Khairudin Razali, Setiausaha Dewan Ulama Pas Pusat Sinar Harian


P/S : Nak tanyalah kan kat DR,selama ini siapa eh yang dok pertikaikan Hak Istimewa Melayu,Hak - hak Istimewa Islam dan Yang memupuk semangat kebencian terhadap Raja - Raja Melayu..??

Siapa pula yang berkeras mengatakan Malaysia ini bukan Negara Islam dan Tidak Mungkin boleh menjadi Negara Islam..??

Uhhh,Siapa ya....???


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...