Sabtu, 11 Ogos 2012

Isteri rebut durian runtuh...???



JENGKA - Seorang peneroka Felda Sungai Tekam Getah menuntut Felda mencari kaedah paling berkesan mengagihkan durian runtuh kepada isteri peneroka yang mempunyai madu berikutan timbul masalah isteri pertama enggan berkongsi wang terbabit.

Peneroka, Rashid (bukan nama sebenar), 63, berkata, ada isteri pertama yang tidak mahu membahagikan durian runtuh berkenaan dengan isteri kedua seperti disarankan Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad.


“Mereka (isteri pertama) bagi alasan wang tersebut haknya kerana cek tersebut ditulis atas namanya.


“Saya sudah menyuarakan masalah ini kepada pengurus Felda dan juga pejabat Felda Wilayah Jengka dan diberitahu akan membuat siasatan perkara ini, namun sehingga kini belum ada keputusan,” katanya kepada Sinar Harian.


Rashid berkata, pengagihan durian runtuh yang dibuat sekarang kurang tepat kerana ia banyak menimbulkan masalah bukan sahaja kepada peneroka yang berkahwin lebih daripada satu, tetapi kepada anak-anak peneroka yang sudah kematian ibu bapa.


“Pada pandangan saya, lebih baik pengagihan untuk peneroka yang berkahwin dua ini diserahkan kepada pengurus Felda.


“Pengurus diberi hak menguruskan cek tersebut dengan menukarkannya ke dalam bentuk tunai dan diagihkan terus secara sama rata kepada penerima,” katanya.


Dia turut mencadangkan perkara sama dilakukan ke atas anak peneroka yang menerima durian runtuh bagi pihak ibu bapa mereka yang sudah meninggal dunia..


“Ini kerana, sudah ada kejadian di mana anak yang dipertanggungjawabkan menerima durian runtuh itu tidak mengagihkannya secara sama rata dalam kalangan adik-beradik.


“Malah baru-baru ini ada yang sampai bergaduh sehingga dimasukkan ke dalam penjara semalaman semata-mata berebut durian runtuh ini,” katanya. Sinar harian
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...